Gwiazdki w hotelu - co oznaczają i skąd się wzięły?

Większość hoteli na świecie odznaczonych jest daną ilością gwiazdek. Skala ta nie została jednak wymyślona na potrzebę branży hotelarskiej - najpierw odznaczano nimi butelki brandy. Dziś gwiazdki kojarzą się przede wszystkim z oznaczaniem standardu hoteli, choć nie wszystkie kraje stosują u siebie ten system (należą do nich między innymi Grecja, Szwecja, Finlandia i Norwegia).

W Polsce 5-gwiazdkowy system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek wprowadzono na mocy Ustawy o Usługach Turystycznych z 1997 r. (nowelizacja we wrześniu 2010 r.). Jeśli chodzi o wyposażenie hoteli i zakres świadczonych usług, szczegółowe wymagania znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 roku. Na podstawie tych przepisów gwiazdki hotelowe przydziela Marszałek Województwa przy pomocy specjalnej komisji. W jej skład wchodzą specjaliści branży hotelarskiej, przedstawiciele Sanepidu i straży pożarnej oraz nadzór budowlany. System klasyfikacji gwiazdkowej jest najbardziej przejrzysty w dużych sieciach hotelowych - luksusowe apartamenty Ustronie Morskie, Międzyzdroje czy Kołobrzeg to lokalizacje z obiektami o najwyższym standardzie.

Hotel 5-gwiazdkowy - wymagania

Podejmując decyzję o wyborze pięciogwiazdkowego hotelu warto wiedzieć, jakie wymagania musi spełniać obiekt o takim standardzie. Pięć gwiazdek to ocena przyznawana hotelom o najwyższej klasie i szerokiej ofercie usług. Do dyspozycji gości są miejsca parkingowe, wysoko wykwalifikowany personel czy profesjonalne centrum biznesowe. Należy jednak dodać, że występują różnice odnośnie wymagań dla tego typu hoteli w poszczególnych krajach. Jakie są wymogi 5-gwiazdkowego hotelu w Polsce?

  • Hotele 5-gwiazdkowe położone są zazwyczaj w atrakcyjnej lokalizacji, a pokoje mają widok na piękną okolicę - przykładem mogą być tutaj apartamenty w Ustroniu Morskim.
  • W hotelu 5-gwiazdkowym pokój dwuosobowy musi mieć minimum 18 m2 powierzchni, być przestronny, komfortowy i urządzony gustownie, zgodnie z najnowszymi trendami. Uzupełnieniem wyposażenia powinny być szklanki lub inne naczynia do picia, woda butelkowana dla każdego gościa, minibar lub lodówka, radio, telewizor, telefon oraz inne akcesoria, jak zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, suszarka do włosów czy sejf.
  • Pokoje są codziennie (lub na życzenie gości) sprzątane, wymieniana jest pościel i ręczniki.
  • W hotelu o tym standardzie znajduje się także usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów.
  • Dostępne powinny być również usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży.
  • Wśród wymogów dla 5-gwiazdkowego hotelu znajduje się także restauracja hotelowa z kartą dań, kawiarnia, room service.
  • Pięć gwiazdek w hotelu oznacza również, że dostępna jest tam usługa konsjerża, czyli osobistego asystenta gościa hotelowego. Osoba taka pomaga w wyborze wyjątkowej restauracji i rezerwacji stolika, doradza, co można zwiedzić  w okolicy czy też pomaga w załatwieniu ważnych spraw.
  • Wymagania hotelu 5-gwiazdkowego zakładają także wyposażenie obiektu w kompleks odnowy biologicznej: basen, saunę, siłownię, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne.
  • Obiekty 5-gwiazdkowe muszą dysponować także salami konferencyjnymi czy szkoleniowymi.

Nie istnieje jednak żaden międzynarodowy dokument normujący wymogi, jakie muszą być spełnione w obiekcie dla hoteli 5-gwiazdkowych. W każdym kraju obowiązują odrębne zasady i skale, dlatego też przy wyborze hotelu warto za każdym razem upewnić się, jakie usługi są wliczone w cenę oraz jaki standard oferuje dany obiekt.